” Mir se ne odlučuje tamo gdje se prolijeva krv, već tamo gdje se mape prepravljaju.”
Corneliu Pivariu
Sve više se čini da se Budimpešta pojavljuje kao veza između dva centra moći. Mađarska, održavajući aktivan kanal komunikacije s Moskvom, a istovremeno ostajući članica NATO-a i EU, vješto se pozicionira kao neformalni, ali pragmatičan posrednik u kontekstu u kojem drugi evropski akteri preferiraju čvrstu retoriku u odnosu na direktan dijalog.
1. Opći kontekst
2. Budimpešta – diskretan kanal između Washingtona i Moskve
Što se tiče ishoda pregovora koji su trebali uskoro početi u Budimpešti[2],,najvjerovatniji scenario je da bi se postigao principijelni sporazum i formulacija u stilu: „stranke priznaju neophodnost dogovorenog rješenja i obavezuju se da će izbjeći daljnju eskalaciju.” Front će ostati relativno stabilan, a diplomatija bi mogla ponovo preuzeti inicijativu umjesto vojnih akcija. Međutim, više će biti jasnije nakon Budimpeštanske runde.
Nije slučajno što neki radni diplomatski kanali između Istoka i Zapada diskretno prolaze kroz Budimpeštu. U kontekstu očiglednog zastoja u multilateralnim pregovorima, ova naizgled periferna prijestolnica pretvara se u tačku ravnoteže za indirektne rusko-američke razgovore o arhitekturi budućeg evropskog poretka.
3. Simbol sigurnosnih garancija: Budimpeštanski memorandum
Povratak Budimpešte u prvi plan mirovnih pregovora stoga nije samo geografska slučajnost, već i simbolično ponovno aktiviranje međunarodne obaveze koja je nekada izgledala kao da garantuje regionalnu stabilnost – ili možda ironija same historije.
4. Evropska unija – između deklarativne solidarnosti i strateške fragmentacije
Mađarska ovdje igra dvostruku, ali proračunatu igru: kroz svoj kritički diskurs prema Briselu, učvršćuje svoju unutrašnju i regionalnu poziciju, ali nikada ne napušta evropski institucionalni okvir. U stvarnosti, Budimpešta kapitalizira unutrašnje kontradikcije EU kako bi se legitimizirala kao „realistički glas” u horu često idealističkih poruka.
Dakle, Evropska unija – uhvaćena između svoje ekonomske zavisnosti i želje za strateškom autonomijom – ne uspijeva artikulirati konkretan mirovni prijedlog za sebe (ili možda odlučuje da to ne učini), prepuštajući inicijativu drugima.
5. Vašington i Moskva – znaci opreznog rekalibriranja
Otuda obnovljeni interes za indirektne formate pregovora koji uključuju posredničke prijestolnice. Budimpešta, ali i Ankara, pa čak i Peking, igraju suptilne uloge u ovoj mreži diplomatskih poruka i signala – gdje se ništa službeno ne proglašava, a sve je pažljivo proračunato.
6. Bukurešt – gledalac ili akter?
Dok Mađarska, Turska, pa čak i Poljska aktivno promovišu vlastite agende, odsustvo Rumunije iz ove diplomatske igre rizikuje da postane konstanta. Nedostatak koherentne strategije vanjske politike, pogoršan fragmentacijom unutrašnjeg donošenja odluka, ograničava sposobnost zemlje da se percipira kao partner s inicijativom i regionalnom vizijom.
U stvari, pitanje u podnaslovu je eminentno retoričko, sve dok rumunska politička klasa ostaje talac drugih interesa i uskih perspektiva.
7. Zaključci
Budimpešta je shvatila da u svijetu u kojem velike sile pregovaraju preko regionalnih aktera, onaj ko uspije postati posrednik ili katalizator stiče utjecaj – čak i bez velike vojne ili ekonomske moći. Rumunija, nasuprot tome, i dalje ostaje unutar udobne zone strateškog konformizma, bez predlaganja vlastitih rješenja ili platformi za dijalog.
Ako se mir u Ukrajini konačno odluči – na ovaj ili onaj način – kroz Washington i Moskvu, preko Budimpešte, za Rumuniju ostaju barem dva legitimna pitanja: Gdje je Bukurešt? I koliko dugo će Bukurešt ostati samo informirana, ali neuključena prijestolnica u procesu koji će oblikovati budućnost Istočne Evrope?
Selektivna bibliografija
1. Budapest Memorandum on Security Assurances, signed in Budapest, 5 December 1994.
– United Nations Treaty Collection, Depositary Notification C.N.911.1994.TREATIES-5.
2.U.S. Department of State. Press Statements and Briefings on Ukraine and Russia (2022–2025).
3. The Kremlin. Official Transcripts and Statements on the “Special Military Operation” and Peace Proposals (2022–2025).
4. European External Action Service (EEAS). EU Foreign Affairs Council 5. Conclusions on Ukraine and Security Architecture (2023–2025).
5. NATO. Vilnius and Washington Summit Communiqués (2023, 2024).
Geopolitičke analize i istraživački centri
6. Chatham House (London). “Security and Diplomacy in Post-Conflict Ukraine.” Research Paper, 2024.
7. Carnegie Endowment for International Peace. “Negotiating with Moscow: Lessons from the Minsk and Astana Formats.” Policy Brief, 2023.
8. RAND Corporation. “Frozen Conflicts and Negotiated Settlements in Eastern Europe.” Santa Monica, 2023.
9. Center for Strategic and International Studies (CSIS). “The Future of U.S.–Russia Relations: Limited Engagement under Pressure.” Washington D.C., 2024.
10. Royal United Services Institute (RUSI). “Hungary's Strategic Hedging in the NATO–Russia Equation.” London, 2024.
11. European Council on Foreign Relations (ECFR). “Europe's Divided Response to the Ukrainian War: Between Values and Realpolitik.” Brussels, 2023.
Teorijske analize i refleksije
12. Brzezinski, Zbigniew. The Grand Chessboard: American Primacy and Its Geostrategic Imperatives. New York: Basic Books, 1997.
13. Kissinger, Henry. World Order. New York: Penguin Press, 2014.
14. Mearsheimer, John J. The Tragedy of Great Power Politics. New York: W.W. Norton, 2021 (Updated Edition).
15. Walt, Stephen M. “Realism and Restraint in the Age of Multipolarity.”Foreign Affairs, 2023.
16. Severin, Adrian. Policentric Harmony: A New Model of Global Cooperation and Security. Bucharest, 2024.
17. Pivariu, Corneliu. Global Geopolitical Evolutions in the First Quarter of the 21st Century. Romania in This Context. Forecasts for 2050, Financial Intelligence, 2025
Odabrani analitički članci i medijski izvori
18. Financial Times. “Trump, Putin, and the New Architecture of Power: Why Budapest Matters.” October 2025.
19. Reuters. “Hungary to Ensure Putin Can Enter Country for Trump Meeting in Budapest.” October 2025.
20. France 24. “Zelensky Ready to Join Putin–Trump Summit if Invited.” October 2025.
21. Bloomberg. “EU Uneasy as Hungary Hosts Potential Trump–Putin Talks.” October 2025.
22. Diplomat Magazine (The Hague). “Regional Balances and the New European Security Format.” Issue 3/2025.
O autoru:
Corneliu Pivariu je visoko odlikovani general u penziji rumunske vojske. Osnovao je i dvije decenije vodio i jedan od najuticajnijih časopisa o geopolitici i međunarodnim odnosima u istočnoj Evropi, dvojezični časopis „Geostrategic Pulse”. General Pivariu je član Savjetodavnog odbora IFIMES-a.
Članak predstavlja stav autora i ne odražava nužno stav IFIMES-a.
Ljubljana/Brașov, 10.novembar 2025
Fusnote:
[1] IFIMES – Međunarodni institut za bliskoistočne i balkanske studije sa sjedištem u Ljubljani, Slovenija, ima specijalni konzultativni status pri Ekonomsko-socijalnim vijećem ECOSOC/UN od 2018.godine. i izdavač je međunarodne naučne revije „European Perspectives”, link: https://www.europeanperspectives.org/en




